Tarinamme

Norvida perustetaan Tukholmassa vuonna 1990 nimellä North Trade. Tuon ajan markkinajohtajan leivissä aiemmin työskennellyt John Wallmark yhdistää voimansa neljän muun kumppanin kanssa. Heillä on kunnianhimoinen tavoite uudistaa alaa. ”Markkinoimme tuotteita, joita voisimme hyvällä omallatunnolla tarjota parhaimmille ystävillemmekin.”

Viisi vuotta myöhemmin, vuonna 1995, Ruotsi liittyy EU:hun, ja sen myötä mahdollisuudet hankkia lihaa useammilta tuottajilta, useista eri maista kasvavat merkittävästi. Samana vuonna North Trade löytää tiensä Etelä-Amerikkaan ensimmäisenä pohjoismaisena yrityksenä. Etelä-Amerikassa on lihaa, jota saadaan eläimistä, jotka liikkuvat vapaina vuoden ympäri ja syövät sitä, mitä luonto niille tarjoaa. Tätä lihaa Wallmark ja North Trade alkavat tuoda Ruotsiin tuotemerkillä Naturkött.

Vuonna 1999 North Trade on vakiinnuttanut asemansa Ruotsissa. Ensimmäiset asiakkaansa yritys on löytänyt teollisuudesta ja ravintola-alalta. Vuotta myöhemmin katse kohdistetaan ruotsalaiseen vähittäiskauppaan. Yhtiö aloittaa laajenemisvaiheen uuden toimitusjohtajan Johan Hållbusin johdolla.

Vuonna 2003 North Trade avaa myyntitoimiston Suomeen ja hankkii ensimmäisen edustuston Brasiliasta varmistaakseen pohjoismaisille markkinoille lanseerattavien tuotteiden laadun. Vuonna 2006 yhtiö myydään Procuritakselle.

Vuotta myöhemmin North Trade perustaa Brasiliaan oman tytäryhtiön, jonka pääasiallisena tehtävänä on valvoa ja suunnitella tuotantoa, edistää kestävän kehityksen mukaista työtä ja kehittää tuotteita paikan päällä. Pohjoismaisille kuluttajille suunnattujen tuotteiden kehitystyö jatkuu yhdessä pienemmän tuottajaryhmän kanssa. Vuonna 2011 lähes 90 % yhtiön myynnistä koostuu sen omista tuotemerkeistä, joita on nykyään yhteensä kuusi: Naturkött, Happy Chef, John’s Selection, Naturligtvis, Farmfield ja Evryday.

Vuonna 2012 yhtiön johto ostaa yhtiön Procuritakselta ja korostaa uuden ajan alkamista vaihtamalla nimeä. Tuosta hetkestä lähtien yhtiö on nimeltään Norvida.

Vuosina 2015–2016 Norvida lanseeraa useita uusia Premium-luokan tuotemerkkejä. Tuotevalikoimista löytyvät mm. iberialainen Bellotta-possu ja viljalla kasvatettu kanadalainen Angus-karjan liha.

Vuonna 2020 yhtiö päättää alkaa noudattaa uutta strategista kasvusuunnitelmaa. Kasvu toteutetaan tekemällä Norvidasta pohjoismaiden vahvin laatulihan toimittaja vähittäiskaupan alalla, tiivistämällä yhteisyötä ammattikeittiöiden loppukäyttäjien kanssa, sekä laajentumalla kansainvälisesti. Osana panostusta vähittäiskaupan alaan yhtiö lanseeraa uuden kuluttajatuotemerkin, Lihakulttuurin, jonka tunnuslause on: ”Syö vähemmän, mutta parempaa lihaa”.

Vuonna 2020 Norvida ostaa M. Seger Eftr -yrityksen päästäkseen entistä lähemmäksi asiakkaita ja kuluttajia. M. Seger Eftr on perinteikäs tuotemerkki – lihamyymälän, ravintolan ja pitopalvelun kokonaisuus – sijaitsee äskettäin uudelleenavatussa Östermalmin kauppahallissa Tukholmassa. Hankinta on strategisesti merkittävä yhdistelmä vähittäiskauppaa ja ruokapalvelua.

Norvidan yhteisomisteinen norjalainen yhtiö, Chill Foods, myydään, mutta yhteistyö Naturkött-tuotemerkin tiimoilta jatkuu uuden omistajan kanssa. Lihakulttuuri-tuotemerkin onnistunut lanseeraus käynnistää uuden ja läheisen yhteistyön Specialchark-yrityksen kanssa. Se ottaa ensin vastuulleen Käsin tehtyä makkaraa -tuotemerkin valmistuksen ja myöhemmin Lihakulttuurin koko valikoiman käsittelyn ja pakkaamisen.

Vuonna 2021 Norvidasta tulee Specialcharkin vähemmistöosakas, ja se on ollut mukana rakentamassa uutta leikkele- ja lihanjalostuslaitosta Tukholmaan.

John Wallmark